De aanhouder wint: dit is waarom!

Door Jan Klein Poelhuis

De 1% regel van verbetering

Met iets nieuws beginnen is (zeker op latere leeftijd) helemaal niet zo makkelijk. Het gaat vaak gepaard met de nodige frustratie en dan voelt het al snel verleidelijk om de handdoek in de ring te gooien. Toch loont het juist om door te zetten. Immers: de aanhouder wint! Laat me je uitleggen hoe dit werkt en wat de grote valkuil is. 

Een paar weken geleden las ik het prachtige boek Atomic Habits van James Clear (#1 in de leestips voor 2020). Niet geheel verassend gaat dit meesterwerk over gewoontes (habits). Clear vergelijkt gewoontes met rente-over-rente met spaargeld. Want als je jezelf elke week 1% kunt verbeteren; dan is het resultaat na verloop van tijd gigantisch. Binnen 2 jaar zelfs een verdubbeling van je startpunt!

De aanhouder wint
Het effect van 1% verbetering per week is na verloop van tijd gigantisch!

Stel je voor dat je bijvoorbeeld graag Japans wilt leren en besluit hiervoor iedere dag 30 minuten te studeren. Na één week (en zelfs na een maand) is de progressie waarschijnlijk nihil. Maar die 30 minuten per dag tellen uiteindelijk op naar meer dan 182 uur over een heel jaar. Meer dan 4 fulltime (!) werkweken in totaal. En of je dan resultaat bereikt!

De valkuil van gewoontes

Veel mensen vinden het lastig om het cumulatieveopteleffect’ effect van goede gewoontes te overzien. Want wat is nou 1% in een week? Dat schiet toch niet op? Evolutionair gezien zijn wij mensen dan ook wat meer gefocust op beslissingen die ons op korte termijn plezier geven. En daar is niets mis mee, toch kan het wel lonen om transparant te maken wat het uiteindelijke effect van goede gewoontes kan zijn.

“Your outcomes are a lagging measure of your habits.”

James Clear

Vriend en beursexpert Jacco Weijers van beursbaas.com schreef vorig jaar een blog over starten met beleggen met een zelfde strekking. Je begint met €1000,- en vormt de gewoonte elke maand €100,- bij te storten. Het resultaat na een jaar of 5 is niet zo schokkend. Maar start je jong en hou je dit vol tot aan je pensioen? Dan begint het echt leuk te worden! Maar het venijn zit hem in de staart, de aanhouder wint!

De aanhouder wint
Het resultaat (in jaren) van starten met €1000, maandelijks €100 bijstorten en een rendement van 5%.

Wanneer we aan iets nieuws beginnen verwachten we dat de vooruitgang lineair is. Van 1 naar 2, naar 3 etc. In de praktijk is het waarschijnlijker dat dit niet zo is. James Clear bedacht hier een prachtig begrip voor genaamd ‘The Valley of Disappointment’. Dit houdt in dat de vooruitgang aan het begin juist traag is, zie dit als voorbereidingstijd. Tot het moment van de uiteindelijke doorbraak!

Laten we leren fietsen eens als voorbeeld nemen. Het begint met loopfiets, opgevolgd door een driewieler en uiteindelijk een echte fiets met zijwieltjes. Absoluut vooruitgang, maar nog steeds wordt je in balans gehouden door zijwieltjes. Tot het moment dat alle oefening wordt beloond, de wieltjes eraf gaan en je slingerend de eerste echte meters maakt. 

De aanhouder wint
We veronderstellen vaak dat voortgang lineair is, terwijl dit in werkelijkheid vaak juist niet zo is.

Habits? Maar het zou toch wat meer over gezondheid gaan?

Klopt helemaal! De komende tijd gaat het op janklp.nl inderdaad meer over gezondheid. Toch vond ik dat het cumulatieveopteleffect‘ effect (en de valkuil) van gewoontes eerst aan bod moesten komen. Want in relatie tot gezondheid zijn er nogal wat overeenkomsten. 

Bij een verandering in leefstijl wil je daarvan uiteraard snel resultaat zien. Gezonder eten = afvallen, meer sporten = een betere conditie en beter slapen = minder moe. Maar helaas duurt het vaak even voordat je resultaat ziet. En het gebrek aan resultaat werkt vaak zo demotiverend dat we denken dat het niet werkt. Met als resultaat dat we opgeven.

“It’s not what we do once in a while that shapes our lives, but what we do consistently.”

Tony Robbins

Bijvoorbeeld bij het verliezen van een kilo gewicht in vet. Een kilo vet bestaat uit 7700 kcal. Als je iedere dag 300 kcal minder zou eten (of meer zou verbranden), dan duurt het in totaal dus meer dan 3 weken om één kilo vet te verliezen (wist je trouwens dat je vet vooral uitblaast?). Geen wonder dat iedere dag op de weegschaal staan demotiveert.

Onderaan de streep is het verhaal dus dat een structurele verandering begint bij het aanpassen van je gewoontes. Want alleen door je gewoontes aan te passen zorg je ervoor dat de verandering niet tijdelijk, maar blijvend is.

En onthoud: de aanhouder wint. Altijd! 

1 Reacties

Rosanne 2 februari 2020 - 10:13

Oeii ja zo moeilijk die gewoontes af te leren. Maarja zo simpel is het eigenlijk, geeft goede hoop!

Reageer

Laat een reactie achter