De Marathon van Rotterdam 2020, maar dan anders

Door Jan Klein Poelhuis

Drie keer scheepsrecht?

De trouwe volgers van mijn blog weten dat ik begin februari de Two Rivers Marathon in Zaltbommel op de agenda had staan. Helaas ging die vanwege storm Ciara niet door waarna ik hem 5 dagen later zelf alsnog liep. De Marathon van Rotterdam op 5 april zou het alternatief worden. 

Hoe het met daarmee afliep weten we allemaal. Helaas, maar volledig terecht ging ook die marathon niet door (al volgt er op 25 oktober 2020 een nieuwe kans). Maar wat doe je dan met je goede benen en al die trainingskilometer? Juist: wederom zelf de marathon lopen. 

Het is de liefde, de liefde voor de sport

Niki Terpstra zei na zijn overwinning in de Ronde van Vlaanderen in 2018 zo mooi: “Ik bouwde op, ik bouwde op, ik bouwde op. Heel het bloed stond naar mijn kop. Het was de liefde, de liefde voor de koers.” Beter had ik het niet kunnen verwoorden

Want wedstrijd of niet: uiteindelijk loop ik voor mijn plezier en niet om die medaille op de Coolsingel omgehangen te krijgen (al is dat natuurlijk wel mooi). Vandaar dat ik samen met Jelmer op zondagochtend vijf rondjes door het Maximapark in Leidsche Rijn ben gaan lopen (op 1,5 meter afstand).

De Marathon van Rotterdam
Samen met loopbuddy Jelmer op 1,5 meter afstand voor de start.

De totale afstand? Uiteraard: 42.195 meter. Zonnetje, bij de start al best warm en een fikse wind. Dat beloofde weer een mooie uitdaging te worden. Uiteindelijk werd het een prachtige tocht met flink op de tanden bijten op het einde. Maar de beloning was heel zoet! 

Een nieuw persoonlijk record op de marathon van 3 uur 17 minuten en 54 seconden

De effectieve looptijd was iets lager vanwege een plaspauze. Op 42.195 meter was de tijd 3:17:54 :).

De belangrijkste lessen uit mijn 4e marathon

  1. De afgelopen weken heb ik volgens het Sportrusten schema getraind. Dat betekende minder lange afstanden maar juist meer intensieve trainingen op marathonhartslag. Uiteindelijk is het me goed bevallen, ik ben ervan overtuigd dat ik er echt sneller door ben gaan lopen

  2. Toch zou ik in de training naar de volgende marathon wel een paar langere duurlopen inbouwen van 24-30 km. Het Sportrusten schema heeft een maximale trainingsafstand van 14 km en zodoende is het lastiger te experimenteren met voeding tijdens het lopen.

  3. Trust the process! Ook al was het geen wedstrijd, ik was toch zenuwachtig voor de marathon. Het blijft een afstand om ontzag voor te hebben. Maar vertrouwen in je eigen kunnen en in je gedane trainingsarbeid is essentieel. Het resultaat volgt vanzelf. 

  4. Het mentale aspect van de marathon blijft toch een van de belangrijkste elementen. Vanaf kilometer 35 loop je de marathon meer met je hoofd dan met je benen. Lukt het je dan nog de focus te behouden? Dan kunnen je benen de laatste 7 kilometer ook nog wel aan.
De Marathon van Rotterdam
Afzien op kilometer 39, wanneer lopen een mentale sport is geworden.

What’s next?

Nu is het tijd voor ontspanning, een lekker speciaalbiertje en een paar weken wat minder sporten. Even het lichaam laten bijkomen van deze inspanning. En dan weer langzaam vooruitkijken naar mooie nieuwe doelen voor als de Coronaperikelen voorbij zijn. Sowieso de Marathon van Rotterdam in oktober 2020!

Blijf allemaal gezond en tot volgende week als het over de Oura Ring gaat! Take care, Jan

De Marathon van Rotterdam
Blij (en moe) na de finish!

Laat een reactie achter