6 tips voor het versterken van jouw immuunsysteem

Door Jan Klein Poelhuis

Coronavirus wat de klok slaat

Inmiddels raast het Coronavirus als een losgeslagen tornado over de wereld en is de Nederlandse bevolking massaal aan het hamsteren geslagen. Overdreven? Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Maar in ieder geval is duidelijk dat gezonde mensen een stuk minder risico lopen om slachtoffer van het virus te worden dan oude en/of zieke mensen. 

De reden waarom gezonde mensen een stuk minder risico lopen en veelal ‘slechts’ matige griepklachten hebben als gevolg van het virus is omdat hun immuunsysteem beter functioneert. Het goede nieuws is dat ons immuunsysteem niet statisch is, maar dat we het immuunsysteem op een aantal manieren kunnen versterken. 

In deze blog geef ik 6 tips voor het versterken van jouw immuunsysteem. Tips die praktisch toepasbaar zijn en (op termijn) effect hebben op de kwaliteit & werking van het immuunsysteem. Niet alleen in tijden van het Coronavirus, sowieso zijn het tips die de kans op bijvoorbeeld een reguliere verkoudheid verlagen. 

In deze blog vindt je geen tips zoals het goed wassen van je handen en het uit de buurt blijven van mensen met verkoudheidssymptomen. Dat zijn absoluut goede maatregelen ter preventie, maar in essentie geen manieren om het immuunsysteem te versterken.

1. Eten van voldoende groentes

Eat the Rainbow’ is een uitspraak die iedereen vast weleens heeft gehoord. Wat niets ander wil zeggen dan om regelmatig een grote variaties aan gekleurde groentes te eten. Groentes bevatten gemiddeld veel ‘Polyfenolen’, stofjes die het lichaam beschermen tegen celschade en het risico op hart- en vaatziekten verlagen

Daarnaast bevatten groentes veel vezels die de goede bacteriën in de darmen weer gebruiken als voeding. Hierdoor behoud je een gezonde darmflora, wat weer heel belangrijk is voor het (versterken van het) immuunsysteem. Want het grootste gedeelte van het immuunsysteem bevindt zich in de darmen. 

Check voor meer tips de speciale blog over gezonde darmen en voeding!

6 tips voor het versterken van jouw immuunsysteem
Het eten van veel verschillende kleuren groentes is goed voor het immuunsysteem.

2. Periode van 48 uur vasten (niet langer)

Update 14 maart 2020 om 19:05: de dokter van de bekende app ‘Zero’, gespecialiseerd in vasten, raadt aan niet langer dan 48 uur te vasten. Ook al zorgt dit uiteindelijk voor een boost van het immuunsysteem, op korte termijn levert het juist stress op voor het lichaam wat in deze tijd ongewenst is.

Verassend genoeg heeft ook een periode van vasten (niet eten) een heel positief effect op het immuunsysteem. Wanneer we een periode niet eten dan begint het lichaam met het aanwenden van beschikbare reserves. Als eerste wordt de beschikbare glucose uit het bloed, de lever en de spieren gebruikt.

Na ongeveer 12-24 uur is deze voorraad opgebruikt en heeft het lichaam geen andere keus op zoek te gaan naar alternatieve vormen van energie. Gelukkig kan daarvoor vet worden gebruikt. Wanneer het lichaam op pure vetverbranding functioneert wordt ook een proces dat ‘autofagie’ heet opgestart.

Autofagie wil zeggen dat het lichaam overbodige & beschadigde lichaamscellen afbreekt, waaronder witte bloedcellen van het immuunsysteem. Deze ‘grote schoonmaak’ klinkt eng, maar geeft uiteindelijk het immuunsysteem een boost. Want de afbraak van witte bloedcellen activeert onze stamcellen die vervolgens nieuwe & gezonde witte bloedcellen aanmaken. Kortom: een upgrade van het immuunsysteem. 

Belangrijk om te vermelden dat dit effect niet/nauwelijks optreed met het populaire Intermittent Fasting. Je zult hiervoor echt wat langer niet moeten eten. En dat is niet altijd even eenvoudig, want je moet het ‘hongergevoel’ (wat stiekem vaak een behoefte aan snelle suikers is) in deze periode negeren.  

Check voor meer informatie de blog over 3 dagen vasten inclusief de (vele) voordelen van vasten.

6 tips voor het versterken van jouw immuunsysteem
Vasten is een andere (maar minder makkelijke) manier om het immuunsysteem een boost te geven.

3. (Intensief) bewegen 

Beweging heeft (indirect) een heel goede invloed op het immuunsysteem. Door te bewegen worden talloze processen in het lichaam geactiveerd die helpen het immuunsysteem te versterken. En wanneer je beweegt in daglicht maakt het lichaam ook nog eens meer van het gelukshormoon serotonine aan. 

Mensen die veel bewegen leven langer, slapen beter, zijn minder ziek en hebben ook minder kans op chronische ziektes. Daarbij heeft sporten een positief effect op het humeur, kan het depressies verlichten, verbetert het cognitieve functies en beschermt het de uiteindes van ons DNA

Bewegen is dus goed voor je! Maar het positieve effect wordt pas echt bereikt als de beweging ook een paar minuten echt intensief is. Wat wil zeggen dat de hartslag richting 80-90% van het maximum gaat en je zweet. Een paar minuten is al genoeg om de positieve effect te bereiken!

Check voor meer informatie ook de blog over sporten & slaap en de blog over hardlopen.

6 tips voor het versterken van jouw immuunsysteem
Intensief sporten met een hoge hartslag en zweten heeft (indirect) een positief effect op het immuunsysteem.

4. Voldoende slapen

Slaap is het enige moment waarop ons lichaam en ons brein echt kan herstellen en waarin afvalstoffen worden afgevoerd. Niet voor niets is goede slaap dan ook essentieel voor het immuunsysteem. Mensen die te weinig of slechte slapen zijn vaker ziek, overdag minder scherp en hebben meer kans op overgewicht.

Zeker nu het dagelijks leven in Nederland toch wat stilligt is het een mooi moment om wat goede slaapgewoontes in te bouwen. Bijvoorbeeld een regelmatig slaapritme (iedere dag op hetzelfde moment onder de wol), geen cafeïne na 12:00 uur en het krijgen van voldoende daglicht. Eenvoudige tips voor het versterken van het immuunsysteem.

Check voor meer tips de speciale slaapspecial met 5 speciale blogs over beter slapen

6 tips voor het versterken van jouw immuunsysteem
Slaap is de enige periode gedurende een een dag van 24 uur waarin het lichaam echt herstelt.

5. Stress verlagen door meditatie

In spannende tijdens is het heel logisch dat je meer stress ervaart dan normaal. En op de korte termijn kan stress je zeker helpen juist beter te presteren. Maar op de wat langere termijn kan stress ervoor zorgen dat je minder goed slaapt, geprikkelder bent en uiteindelijk eerder vatbaar bent voor ziektes.

Meditatie is al lang niet meer zweverig en voor hippies. Wetenschappelijk onderzoek heeft de afgelopen jaren aangetoond dat meditatie leidt tot een verlaging van de bloeddruk, betere slaap en een betere omgang met emoties. Kortom: allemaal voordelen die uiteindelijk een positief effect hebben op het immuunsysteem.

Check voor meer informatie over de voordelen en starten met meditatie de speciale blog over meditatie.

Meditatie kalmeert lichaam en geest en is daarmee (indirect) heilzaam voor het immuunsysteem.

6. Koud douchen

Na een lekkere warme douche de kraan nog 30 seconden op standje ‘maximale kou’ zetten blijkt veel voordelen te hebben voor de gezondheid. Deze koude douche activeert de witte bloedcellen van het immuunsysteem en zet het lichaam aan het gezonde bruine vet te verbranden. 

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen is gebleken dat mensen die gedurende 3 maanden iedere dag 30 seconde koud afspoelden, significant minder ziek waren. En koud douchen leidt ook nog eens tot een sneller herstel na het sporten. 

Check voor meer informatie de blog over koud douchen.

Koud douchen
Tot slot heeft ook koud douchen een positief effect op de werking van het immuunsysteem.

Laat een reactie achter