Digital Minimalism

Door Jan Klein Poelhuis

Terug van een digitale break

Fijn dat je de nieuwe blog op janklp.nl weer digitaal voor je hebt. De vorige blog was alweer meer dan een maand geleden dus het werd ook weer tijd! Vandaag gaat het over Digital Minimalism naar aanleiding van het gelijknamige boek van Cal Newport

Misschien is het ook voor jou herkenbaar: je telefoon is een van je beste vrienden. Of je nou op de trein staat te wachten, net wakker bent of op de toilet zit: grote kans dat de telefoon voor ‘entertainment’ zorgt. Althans, ik betrapte me daar zelf steeds vaker op. 

In de podcast van Rich Roll luisterde ik een interview met Cal Newport over het gebruik en lange termijn effect van social media gebruik. Reden genoeg om zijn boek “Digital Minimalism” te lezen, mee te doen aan het 30-dagen experiment en een blog over mijn ervaring te schrijven. 


Het gevecht om aandacht

Er wordt weleens gezegd dat aandacht/attenntie het nieuwe goud is voor bedrijven. Door aandacht ontstaat de mogelijkheid tot beïnvloeding van bijvoorbeeld koopgedrag. Niet zo vreemd dat bedrijven er alles aan doen om zoveel mogelijk beslag te leggen op deze kostbare aandacht.

Technologiebedrijven zoals Google, Twitter en Facebook (eigenaar Instagram) hebben het gevecht om aandacht (met bijbehorende data) tot een ware kunst verheven. En met succes: we spenderen meer tijd dan ooit op social media en deze bedrijven behalen als gevolg daarvan recordwinsten.

Om verwarring te voorkomen: ik ben geen tegenstander van social media. Echter heb ik zelf aan den lijve ondervonden wat het grote gevaar van social media is. Social Media is namelijk bewust ontworpen om zo verslavend mogelijk te zijn. Om jouw aandacht zo lang mogelijk te binden, want aandacht is geld!

Onze aandacht is enorm kostbaar voor grote bedrijven waarbij onderliggende data goud waard is.

Verslaving als verdienmodel

Cal Newport (Associate Professor Computer Science aan Georgetown University) legt in zijn boek prachtig hoe dit in zijn werk gaat. In eerste instantie werd Facebook door Mark Zuckerberg ontworpen als middel om connecties te leggen tussen Harvard studenten (daarvoor was het zelfs een soort Tinder 0.5). 

Al snel groeide het platform in populariteit en in 2005 had Facebook al miljoenen leden. Lange tijd bleef het allemaal vrij onschuldig, tot de introductie van de ‘like’ knop in 2012. Een simpele feature die symbool werd voor sociale goedkeuring, want zonder likes (of volgers) tel je niet mee

Gedragswetenschappers hebben dan goed gekeken naar gokverslaafden aan de slotmachines in Las Vegas. Verslaafden trekken aan de hendel in de hoop op een beloning (muntjes). Het verversen van social media werkt neurologisch hetzelfde: hopen op een beloning (een like) en een stootje dopamine.

Voor mij was dit nogal een openbaring en bovendien heel herkenbaar. Iedere keer nadat ik een nieuwe foto op Instagram hebt geplaatst check ik de app veel vaker om te zien wie mijn foto al heeft geliked. Zou het een nieuw persoonlijk record worden? Eigenlijk bizar toch?

Het krijgen van een like heeft een vergelijkbaar effect als een slotmachine die muntjes uitspuugt.

De filosofie van Digital Minimalism

Newport hanteert in zijn boek een prachtige definitie voor Digital Minimalism. Ik heb geprobeerd deze zo goed als mogelijk in het Nederlands te vertalen:

“Digitaal Minimalisme: een filosofie voor het gebruik van technologie waarbij je jouw ‘online tijd’ focust op een zorgvuldig aantal geselecteerde en geoptimaliseerde activiteiten die de belangrijkste waardes in jouw leven ondersteunen en waarbij je al het overige kan negeren.” 

Cal Newport

De essentie zit hem dus in een de zorgvuldigheid van de selectie. Maar voordat we het daar over gaan hebben lijkt het me goed stil te staan bij het verschil tussen een maximalist (zie ook een vorige blog over maximizers) en een minimalist:

  • Een maximalist is nieuwsgierig naar iedere vorm van potentieel voordeel die een nieuwe technologie kan bieden en voor hem kan dat reden genoeg zijn om een nieuwe technologie te gaan gebruiken.
  • Een minimalist is kritisch op nieuwe vormen van technologie vanwege het risico dat deze de aandacht afleiden van die dingen waarvan de minimalist reeds weet dat die het leven goed maken.
Digital Minimalism
Een digitale minimalist onderscheidt zich van een maximalist in de kritische houding ten opzichte van de toegevoegde waarde van nieuwe (social media) technologie.

Gebruik social media intentioneel

Het codewoord bij het gebruik van social media is voor Newport dus ‘zorgvuldig’ maar ook intentioneel’. Het is dus helemaal geen probleem om Twitter, Facebook, LinkedIn of Instagram te gebruike, maar alleen als dat de beste invulling is van de onderliggende behoefte die je eigenlijk wilt vervullen. 

Als je bijvoorbeeld behoefte hebt aan aandacht na een moeilijke dag op het werk, dan is een bericht plaatsen op Facebook misschien niet de beste invulling van die behoefte. De kans is groter dat het bellen met een goede vriend of vriendin meer voldoening geeft.

Zelf gebruikte ik Instagram voor het volgen van sporters, bekende auteurs en het beursnieuws. Ik realiseerde me gaandeweg dat Twitter voor mij veel geschikter is voor het invullen van die behoefte. Onder andere doordat ik liever Tweets lees dan plaatjes op Instagram bekijk.

Digital Minimalism
Social media is in (bijna alle) sociale gevallen een inferieure optie ten opzichte van daadwerkelijk contact.

Het experiment: de 30-daagse social media blokkade

Minderen met social media is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Weet je nog: social media is specifiek ontworpen om verslavend te zijn! Vandaar dat in Digital Minimalism dan ook een 30-daagse social media blokkade wordt voorgesteld om echt te ontwennen.

Inmiddels heb ik het ook zelf geprobeerd. Van halverwege juli tot halverwege augustus heb ik me onthouden van het gebruik van Instagram en Facebook. LinkedIn en Twitter zaten niet in het experiment omdat ik die sowieso al intentioneel en beperkt gebruik. 

Inmiddels zijn de 30 dagen al een tijdje voorbij en staan Instagram en Facebook nog steeds niet op mijn telefoon geïnstalleerd. Mijn belangrijkste realisatie is dat die social media een behoefte opwekken (en vervullen) die er niet is wanneer je het niet gebruikt. 

Misschien is een 30-dagen experiment ook wat voor jou, misschien ook niet. Ik waardeer zelf het inzicht dat ik met het experiment heb gekregen. Met wat afstand zie ik eigenlijk pas hoeveel tijd ik bezig was met het bekijken van ‘stories’ die me weinig voldoening gaven.

Digital Minimalism
Voor mij was een belangrijk onderdeel van social media te checken hoe ‘succesvol’ mijn berichten zijn.

Een paar eenvoudige tips om meer rust te krijgen met je telefoon

  1. Zet alle notificaties uit zodat je telefoon nooit zomaar piept of trilt (behalve als je wordt gebeld). Iedere keer als dat namelijk gebeurt word je afgeleid van waarmee je bezig was. Dit kost heel veel energie en is bovenal zeer onproductief.
  2. Spreek een bepaalde periode met jezelf af dat je telefoon op vliegtuigmodus staat. Voor mij is dat in de regel van 08:00 in de ochtend tot 20:00 in de avond (regelmatige uitzonderingen daargelaten). 
  3. Verwijder social media apps sowieso van je telefoon en kijk alleen als je er behoefte aan hebt op je laptop, computer of in noodgevallen via de browser van je mobiele telefoon. Geloof me: dit scheelt zo ongelofelijk veel!
Het uitzetten van notificaties op de mobiele telefoon geeft een heleboel rust.

Laat een reactie achter